Den miljövänliga bilen är kanske inte så miljövänlig – vi glömde att den ska tillverkas!

Malmen ska bankas ut ur marken och kokas i tusen grader och bankas igen och sedan skäras och svetsas samman. Plasten ska kokas fram ur oljan och motorn ska meckas ihop med sina olika pryttlar. Alla med sin specifika historia om hur dom skapats från råvaror som har fraktas över världen. Råvarorna har utvunnits i gruvor som förstört miljön och bilfabriken har flyttats till länder med lägst tillverkningskostnader, vilket betyder sämst arbetsvillkor och löner, och oftast med de mest miljöförstörande lösningarna för att pressa priserna. Hur dumt är det att tro att någon bil är miljövänlig? Hur skulle det gå till? Materialet ska slitas ur jorden förädlas och sedan fraktas igen över halva klotet. Väl här måste vi bygga motorleder och parkeringshus till bilen och sedan är det mycket möjligt att den drivs av palmolja som odlas på mark där regnskogen har skövlats. 

Fakta

Enligt Mike Berners-Lee som är ledande expert på koldioxidutsläpp och forskare vid Lancaster University kan en ny elbil släppa ut mer koldioxid än en gammal bensinbil.

I Teknikens Värld ges ett exempel. En tio år gammal Volvo XC90 V8 som släpper ut 317g/km skulle på fem år eller 6.000 mil släppa ut 19 ton koldioxid. Samtidigt har en ny elbil, VW e-Golf, bara under tillverkningen släppt ut cirka 23,4 ton koldioxid innan den ens har nått kunden.

Läs mer:

Teknikens värld om miljöbilen

Förnybart men inte hållbart drivmedel

SVT

bilar

 

 

Share
Bookmark the permalink.

Comments are closed.